Norske sigiller på arkivarforeningens lunsjmøte

Arkivarforeningens lunsjmøte startet opp for sesongen med et foredrag av Brita Nyquist. Brita er tidligere seglkonservator ved Riksarkivet, og fortsetter nå på pensjonistvilkår for å skrive om norske geistlige segl. På lunsjmøtet presenterte hun arbeidet bak boken «Norske sigiller fra middelalderen. Geistlige segl fra Nidaros bispedømme.» (2012, Fjordholm (†), Hohler, Kjellberg og Nyquist). Boken er det tredje bindet i serien om norske sigiller fra middelalderen.

I sin presentasjon fortalte hun og viste frem hvilke ulike typer segl og segltegninger som ligger i Riksarkivet. Vi fikk en innføring i hvordan man kan gjenkjenne segl med ulike funksjoner og fra ulike tidsepoker, samt om deres historiske-, kulturhistoriske- og kunsthistoriske verdi.

Brita er en engasjert foredragsholder som nok inspirerte flere til å lære mer om segl. Vi gleder oss til hennes neste utgivelse «Geistlige segl i Hamar bispedømme» som skal komme høsten 2014.