Arkivarforeningens vårseminar 2024

Dato: 13.–14. mars 2024

Sted: Clarion Hotel The Hub, Oslo

Påmelding: Send e-post til mailto:espand@arkivverket.no

Påmeldingsfrist: 26. januar – seminaret er fullbooket, men det er mulig å sette seg på venteliste

Tema: Forskning uten arkiv?

I fjor høst inviterte Forskerforbundet og Arkivarforeningen til frokostmøte om situasjonen i arkiv, med vekt på konsekvenser av redusert tilgjengelighet og informasjonstap. Dette temaet vil vi bygge videre på i første del av vårseminaret, deretter får vi innsikt i hvordan arkivdata blir brukt i klimaforskning, hva digitalt skapte arkiver skal dokumentere, hvordan autentisiteten sikres og hvordan man leter etter personopplysninger der arkivene har store mangler. Vi får et rykende ferskt Norsk arkivforum lansert på tampen av dag 1. Dag 2 er som alltid satt av til presentasjon av våre medlemmers forsknings- og utviklingsprosjekter. Vi avslutter seminaret med årsmøte for Arkivarforeningen.

Program: https://www.arkivarforeningen.no/wordpress/wp-content/uploads/2024/03/Program-Varseminaret-2024-003.docx

Reiseutgifter: Reiseregning må sendes inn så raskt som mulig etter seminaret (innen 14 dager). Det er også mulig å refundert reiseutgifter i forkant. Vi benytter Forskerforbundets elektroniske reiseregningssystem Unit4.

Prosjektkode/-nummer for bruk i reiserekning: 24300.

Innlogging: https://forskerforbundet.unit4cloud.no/app/login.aspx

E-læringsvideo: https://eguide.agresso.no/_2cc2a67ee9a7166dc9.guide

Eventuelle spørsmål om seminaret kan rettes til Espen Andersen, tlf. 907 17 179, espand@arkivverket.no

Dag 1

10:30-11:00     Innsjekk

11:00-11:10      Velkommen v/styreleder Espen Andersen

11:10-12:30     Forskning uten arkiv?

• Even Aleksander Hagen, statssekretær i Kulturdepartementet
  • Guro Lind, leder Forskerforbundet
  • Inga Bolstad, riksarkivar
  • Ranveig Låg Gausdal, byarkivar i Oslo kommune