Arkivarforeningen lokallag Osloregionen – høstprogram 2018

ARKIVARFORENINGEN

Kjære medlemmer i Arkivarforeningen i Osloregionen

Velkommen til høstens møter i lokallaget i Osloregionen. Alle møtene blir holdt som lunsjmøter i Riksarkivbygningen ved Sognsvann. I høst blir møtene siste mandag i måneden. Vi serverer kaffe og te. Ta gjerne med matpakke. Velkommen!

PROGRAM HØSTEN 2018

24/9 –  kl. 11.00–12.00, Wergelandsalen:

Bodil Biørn blandt lidende armenere
Arkivarene Per Kristian Ottersland og Anette Alsvik snakker om arkivet etter Kvinnelige misjonsarbeidere og om samarbeidet Arkivverket har med Wikimedia i Norge og Armenia om dette arkivet. Møtet er åpent for alle og gjennomføres i samarbeid med Formidlingsgruppa i Riksarkivet i Oslo. Se også Arkivverkets hjemmesider: https://www.arkivverket.no/kalender/bodil-biorn-blant-lidende-armenere-1905-1934

29/10 – kl. 11.00–12.00, Rentekammeret:
Forskningens forventninger og behov for arkivinstitusjoner
Erling Sandmo er professor ved UiO og leder for Nasjonalbibliotekets senter for forskning og formidling av kart. I dette møtet vil han presentere aktuelle forventninger og behov forskningen har når det gjelder arkivinstitusjoner. Diskusjon. Åpent for medlemmer og andre interesserte.

26/11 – kl. 11.00–12.00, Rentekammeret:
Utenriksdepartementets jakt på den norske løven i mellomkrigstiden
Innlegg ved tidligere avdelingsdirektør i Arkivverket, Knut Johannessen. I mellomkrigstiden drev Utenriksdepartementet en langvarig kamp mot private firmaer og organisasjoner som benyttet seg av riksvåpenet i kjennetegnene sine. Gradvis skaffet departementet seg et bredere hjemmelsgrunnlag for å gripe inn. Men hvor gikk grensen mellom bruk og misbruk? Spørsmål. Åpent for medlemmer og andre interesserte.

Del gjerne programmet med andre du tror kan være interessert i arrangementene.

Vel møtt!
Hilsen Arkivarforeningens lokalgruppe i Osloregionen